torsdag 4 november 2010

Högklackad sko-tårta

Veronica fyllde 30 år och hennes familj tyckte att HON skulle ha en tårta för en gång skull. Jag har gjort flera tårtor till hennes familj, bl a doptårtor och ett antal fotbollstårtor. Veronicas favoritfyllning är bananmousse, men det är inte lika populärt bland övriga familjemedlemmar :oP så den här gången blev det chokladbottnar fyllda med nougatchokladmousse och hallonmousse.
Veronica ÄLSKAR skor och har massvis! Hon gillar grönt och hon gillar Calla lilys (vet inte vad de heter på svenska). Efter lite funderande och ett antal skisser fick det bli så här.
Jag valde att göra skon ganska enkel, men blev hyffsat nöjd med den. Det är den andra skon jag gör. Den första var till Emilias 18-års tårta.

13 kommentarer:

  1. Så himla läcker! Jag är så imponerad över hur jämna du får dina tårtor i kanterna. Snyggt när locket gick ner över kanten!

    SvaraRadera
  2. Verkligen jättefin tårta =)

    SvaraRadera
  3. Jättevacker tårta! Skon är jättefin, vad duktig du är.

    SvaraRadera
  4. Å, så fin! Skulle ønske jeg var like flink!

    M:)

    SvaraRadera
  5. Kan du ikke gjøre en how-to på den skoen ...? Pretty please?

    M:)

    SvaraRadera
  6. Vilken läcker sko! Jättefin tårta =)

    SvaraRadera
  7. Vilken snygg tårta! Skon är fantastisk!

    SvaraRadera
  8. Jättefin! Jag verkligen älskar skon! Vad är den gjord av? Modelleringspasta?

    SvaraRadera
  9. Sanne-Mina baktankar: Tack! Underlaget är A och O för att få till snygga kanter tycker jag. Jag använder mig av en smörkräm som är lätt att arbeta med men som samtidigt inte tar över smaken eller konsistensen från marsipanen. Jag tycker personligen inte att det är gott när det är ett tjockt lager hård smörkräm under marsipanen, så jag försöker lägga ett så tunt lager som möjligt fast ändå få ett bra resultat :o)

    Milli, Erika-Bakglädje och Cupcakesfluffan: Tack så mycket!

    Monica: Tack! Ja, det kanske jag skulle kunna göra :o)

    Sockerrus och TårtOlga: Tack så jättemycket!

    Linda: Tack! Skon har jag gjort av Squires Kitchens - sugar dough som väl är en slags modelleringspasta. Fast den torkar och blir hård.

    SvaraRadera
  10. vilka underbara tårtor du gör, helt perfekta. kramisar och ha en härlig helg

    http://wiccankraft.blogg.se/mumsfillibabba/

    SvaraRadera
  11. Jag tycker verligen om din blogg och du inspirerar mig till många saker. Just därför har jag gett dig en award:
    http://bakgladje.blogspot.com/2010/11/cherry-on-top-award.html

    SvaraRadera
  12. wiccan: Tack så mycket! :o)

    Erika-Bakglädje: WOW! Min första award! TACK!

    SvaraRadera