söndag 17 oktober 2010

Vanilla sugar cookies

Det här är ett jättebra och gott recept som jag använder när jag gör mina dekorerade kakor. De flyter inte ut utan håller formen vilket jag tycker är viktigt just med såna kakor. Jag har för mig att jag hittade receptet hos Cakejournal, men jag är inte säker. Degen är lätt att kavla och tjockleken bestämmer man ju själv. Det är ju en smaksak :o) Jag använder mig av en matberedare när jag gör degen, för det går snabbt och smidigt.
Vanilla sugar cookies (ca 25 - 30 st)
100 g socker
100 g florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 st ägg
450 g vetemjöl (siktat)
200 g smör
Ugn: 170 C
Gräddas i mitten av ugnen 15 - 20 min
Blanda socker, florsocker och vaniljsocker.

Tillsätt äggen och fortsätt mixa.


Tillsätt det siktade vetemjölet och smöret och mixa tills degen precis kommer ihop.


Knåda degen lätt för hand på mjölat bakbord.

Lägg plast runt degen eller lägg degen i en plastpåse. Kyl i kylskåp i 2 timmar.
Ta fram lite av degen i taget och kavla ut på mjölat bord. Den är lättast att kavla när den är kall och hård. Den blir snabbt mjuk och då är den svårare att jobba med. Jag använder min kavel med plastringar för att få degen jämn och fin, olika utstickare eller smörpapper som jag klippt till önskad form, en liten spatel för att skära ut former och lyfta upp kakorna med samt en liten plastkniv för små detaljer.

Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda mitt i ugnen, 170 grader i 15 -20 min.

Så här fina blir de när de är gräddade!

11 kommentarer:

  1. Vilken fin beskrivning du har gjort! Är riktigt sugen på att testa detta recept och att göra dekorerade kakor!

    SvaraRadera
  2. Jag gjorde också vaniljkakor idag, men liknande recept men inte riktigt lika. Ska testa ditt också, för jag tyckte mina blev lite bubbliga.
    Tack för receptet!!!

    SvaraRadera
  3. Hej hej :) Hitta till din blogg idag och måste bara säga att du är fantastiskt duktig!! La till din blogg i min lista med favoritbloggar för att lättare kunna följa dig. Hoppas det går bra?

    SvaraRadera
  4. mmmm, det där lät riktigt gott!!

    SvaraRadera
  5. Måste bara berätta att jag har din deg i kylskåpet nu. :-)
    Har testat ett annat recept tidigare, men blev nyfiken på hur det här beter sig. Ska bli spännande att se och smaka kakorna, degen var väldigt god i alla fall. ;-)

    SvaraRadera
  6. Mailan: Det ÄR gott! Ni får komma förbi och äta några :o)

    Erika-Bakglädje: Vad kul! Ja, degen är verkligen god. Men tro mig....den är ÄNNU godare när du tar ut den ur kylen. Hihi!

    SvaraRadera
  7. For en blogg! Har tenkt til å prøve meg på å lage vaniljekaker en av de nærmeste dagene - dine ser veldig gode ut!

    M:)

    SvaraRadera
  8. Monica: Tycker absolut du ska prova! Det är ett enkelt men väldigt gott recept, speciellt när de är dekorerade med kristyr tycker jag.

    SvaraRadera
  9. Ja, jeg må prøve meg på sånn dekorering også. Må bare ta mot til meg, for det ser så vanskelig ut!

    M:)

    SvaraRadera
  10. testade detta recept i helgen. Bakade med en 2åring. Det gick alleles utmärkt och figurerna blev jättefina!
    Tack för att du delade med dig av receptet :)

    SvaraRadera
  11. Mmm, vad goda de var. Testade att tillföra lite kanel, blev oxå väldigt mumsigt. Tack för tips!

    SvaraRadera