onsdag 20 oktober 2010

Steg-för-steg: Hur man dekorerar en kaka med kristyr

Jag tänkte beskriva hur jag gör när jag dekorerar mina kakor (t ex vaniljkakor) med kristyr.
Konsistensen på kristyren är en av de viktigaste sakerna. Jag blandar några extra droppar vatten i min kristyr för att få den rätta konsistensen. Man får prova sig fram. Den ska inte vara för hård, då blir den svår att spritsa. Den får inte heller vara för mjuk för då rinner den av kakan.

Det här använder jag:

- Vaniljkakor
- Kristyr
- Pastafärger
- Flaska i plast (mini squeeze bottles)
- Spritspåse (klipp litet hål eller använd tyll nr 2 el 3)
- Nål (för att göra hål på ev luftbubblor)
- Liten pensel (används med lite vatten för att ev laga konturerna)


1: Börja med att spritsa konturerna på kakan. Håll dig ca 0,5-1 cm ovanför kakan för att lättare kunna "styra" kristyr. Låt den torka några minuter innan du fortsätter med nästa steg.

2: Ta din rinniga/flytande kristyr och börja spritsa från kanterna och in. Var försiktigt så det inte blir för tjockt. Om det blir några luftbubblor använder jag nålen för att göra hål på dom.
3: Låt kakorna torka över natten innan du fortsätter dekorera dom.
Lycka till! Fråga gärna om det är något du undrar!

3 kommentarer:

  1. Vilken jättebra beskrivning :) Blir sugen på att testa några inför halloween men jag får se hur långt jag hinner. Är mycket som ska hinnas med..

    SvaraRadera
  2. Återigen en jättefin beskrivning =)

    SvaraRadera
  3. Milli: Ja, det är verkligen mycket som ska hinnas med. Jag har antagligen 3 andra tårtor den helgen också, så jag vet i sjutton hur jag ska hinna! :oP Men det brukar lösa sig :o)

    Hanna-Bakfnatt: Tack så mycket!

    SvaraRadera