söndag 1 april 2012

Tjohoo! Vilket klipp!

Igår var jag på Backaplan (finns på Hisingen i Göteborg). Lämnade sambo och barn på det överfyllda Lek och buslandet och gick för att köpa ögondroppar till vår stora son som är otroligt allergisk mot pollen och redan nu börjar ha det jobbigt. Någon mer som känner av det än?

I alla fall så gick jag förbi Expert outlet butiken, och tänkte att tja....kan väl gå in och kolla en sväng. Jag ska ju inte ha något, men i alla fall... Hehehe
Trots att jag inte skulle ha något, visste jag preciiiis vad jag letade efter. Konstigt va!? Hihi!

Allt är från 20% billigare och uppåt, och när jag hittade min Kenwood Major classic KM 631 blev jag överlycklig! Jag har länge spanat in de Kenwoodmaskinerna som Bagaren och Kocken har, och har planerat att investera i en sån.
Visst är Kitchen Aid superfin att se på, men bunken är mindre och maskinen är mycket dyrare. Nu har ju jag aldrig provat någon Kitchen Aid, så det är svårt för mig att veta om det finns några stora skillnader i användningen. Men på pappret tycker jag att en Kenwood verkar vara ett väldigt bra alternativ om man inte vill lägga så mycket pengar på en köksmaskin. Min Kenwood har t ex en 900 W motor och Kitchen Aid bara 300 W.

Den kostade 2996 kr minus 20% som drogs av i kassan. Så jag betalade bara knappt 2400 kr! Det tycker jag var ett klipp, för den maskinen som Bagaren och Kocken har (och som är mest lik den jag köpt, dock bara med en 800 W motor) kostar 3350 kr (då ingår köttkvarn och plastblender).

Expert outlet hade även den modellen där det ingick köttkvar och blender, men då kostade den 3996 kr (om jag minns rätt). Och eftersom jag vet att jag inte kommer använda köttkvarnen, och en blender har vi redan, så var den här helt rätt för mig! Det räcker gott med ballongvisp, K-spade och degkrok.


Om det är någon som har en Kenwood får ni gärna tala om vad ni tycker om den. Både bra och dåliga saker. Ljudnivån t ex?

Kram Sofia

3 kommentarer:

  1. Grattis! Jag har en Kenwood Major som jag tycker väldigt mycket om, snabb och effektiv är den! Och rymlig, har som mest vispat bottnar på 12-13 ägg i den. Ljudnivån är ju nog ganska hög, åtminstone enligt min man och mina barn :) men då den är så snabb är det inte länge de behöver stå ut med oljudet. :) Och så är den jättebra till jästdegar också, även om det inte blir att göra sådana så ofta.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kan bara säga att jag är mycket nöjd, dock är ljudet allt för högt, (hörselskydd rekommenderas ;-) Jag har slitit ut vispen och är på jakt efter en ny men det är inte bara-bara. Kanske du vet?
    Otroligt fina tårtor du gör, mycket inspirerande!!
    Mvh Agneta

    SvaraRadera
  3. Ja,ja. I vår 3dje, Kenwood har kuggkransen till visparna gått sönder, i den enda Major vi har haft, där brann motorn. Den "gula" bara la av och den "vita" som vi nu har kvar fungerar,än så länge, köttkvarn och blender.
    MVH Ron

    SvaraRadera