fredag 10 december 2010

Chokladknäck

För någon vecka sen var jag i en Ica Maxi där de hade flera olika provsmakningar. Bl a fick jag smaka på den nya smaksatta grädden. Jag blev jätteöverraskad! Både chokladen och jordgubbssmaken var OTROLIGT goda! De smakade helt annorlunda än vad jag hade förväntat mig, och ärligt talat blev jag lite ställd, för jag hade ju planerat en del saker jag skulle testa att göra med de nya smakerna, men helt plötsligt tyckte jag nog att de var godast bara som de var. Alltså uppvispade som tillbehör till någonting (t ex kladdkaka, pannkakor el liknande)
Där fick jag också syn på Odenses nya chokladknappar som jag letat efter ett bra tag nu, så ett paket ljusa och ett paket vita chokladknappar hoppade ner i kundvagnen :o)

Men i alla fall. Idag hade jag varken mjöl eller socker hemma, däremot en flaska chokladgrädde så jag tänkte att jag lika gärna kunde prova göra knäck med chokladsmak. Det var ju faktiskt väldigt bra om man t ex inte har kakao hemma, vilket man oftast gör chokladknäck med.



Jag gjorde 3 olika smaksättningar med samma smet. Först bara som den var, sedan la jag i mandelflarn och sist men inte minst blandade jag i lite vita chokladknappar. På några som redan börjat stelna la jag en chokladknapp uppepå. Det blev lite gulligt tyckte jag.

Chokladknäck

2 dl smaksatt vispgrädde choklad
2 dl socker
2 dl ljus sirap
2 msk smör
mandelflarn och/eller vita chokladknappar efter smak
(jag använde ca 50 g vita chokladknappar)
Termometer
Häll grädde, socker och sirap en en tjockbottnad kastrull. Koka upp och låt koka på medelhög-hög värme tills knäcken når 123 grader.
Klicka i smöret och rör om.
Om du vill ha i mandel och/eller vit choklad häller du i det nu.
Fördela i knäckformar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar